Informacje o projekcie
Tytuł projektu:
„Przez zabawę do nauki- podniesienie jakości edukacji przedszkolnej w Przedszkolu nr 16 im. Cz. Janczarskiego w Żorach”.
Cel projektu:
Celem projektu jest wzrost dostępu do wysokiej jakości edukacji przedszkolnej na terenie Miasta Żory poprzez objęcie wsparciem 350 dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 16 im. Cz. Janczarskiego w Żorach, w formie realizacji zajęć służących wyrównaniu szans edukacyjnych i niwelowaniu deficytów rozwojowych.
W ramach projektu przewidziano również remont sal i doposażenie w materiały dydaktyczne, zabawki i sprzęty niezbędne do prowadzenia zajęć, doposażenie placu zabaw oraz podniesienie kwalifikacji u 22 nauczycieli.
Projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, oś priorytetowa: XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego, działanie 11.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego, poddziałanie 11.1.3. Wzrost upowszechnienia wysokiej jakości edukacji przedszkolnej – konkurs.
Beneficjent projektu: Gmina Miejska Żory
Okres realizacji projektu: 01.12.2020 r.- 31.07.2021 r.
Wartość projektu: 423 112,75 zł
Dofinansowanie projektu z Unii Europejskiej: 359 645,83 zł
Opis projektu
Projekt został przygotowany w oparciu o diagnozę pracy naszego przedszkola, której wyniki jednoznacznie wykazały, że konieczne są konkretne zmiany w działaniu placówki.
Nasze dzieci mają problemy szczególnie w zakresie mowy, rozwoju emocjonalnego, motoryki małej i dużej. Coraz liczniejszą grupę stanową dzieci wymagające pomocy psychologiczno- pedagogicznej zwłaszcza w zakresie mowy, rozwoju psychoruchowego. Problemy te wywierają zdecydowany wpływ na późniejsze funkcjonowanie dziecka w roli ucznia. Stąd też konieczność podejmowania działań mających na celu wzbogacenie wiedzy i doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie metod pracy, sięganie po metody bardziej efektywne zwłaszcza w niwelowaniu u dzieci deficytów emocjonalnych i rozwojowych. Dlatego w projekcie uwzględniono organizację dla nauczycieli następujących kursów: Glottodydaktyka (metoda przygotowująca już bardzo małe dzieci do nauki czytania i pisania), Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne II stopnia (posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju psychoruchowego dziecka oraz korekcji zaburzeń tego rozwoju) oraz Terapia Ręki – I i II stopnia. Ogólnie projektem objęte zostaną 22 nauczycielki, które w ramach doskonalenia zawodowego podniosą kwalifikacje i zdobędą odpowiednie uprawnienia do realizacji zajęć z dziećmi.
Dla dzieci zostaną zorganizowane dodatkowe zajęcia: z wykorzystaniem metody Weroniki Sherborne, z zakresu terapii ręki, a także zajęcia alpakoterapii oraz dogoterapii (zajęcia podnoszą u dzieci poczucie własnej wartości i samoocenę oraz motywują je do samodoskonalenia, obie metody umożliwiają dostosowanie zajęć do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami i w efekcie pozwalają na wyrównywanie deficytów).
Ogółem projektem zostanie objętych 350 dzieci..
Z uwagi na ograniczone środki finansowe, w przedszkolu realizowane są tylko najpilniejsze potrzeby, ciągle brakuje środków na zakup wyposażenia do przedszkola i ogródka. Potrzeby w tym zakresie są znaczne również ze względu na dużą liczbę dzieci i sal przedszkolnych. Znacznym problemem jest brak atrakcyjnych środków dydaktycznych (w tym multimedialnych), które umożliwiłyby organizację działań z dziećmi w sposób bardziej nowoczesny, a przede wszystkim efektywniejszy. Atrakcyjne, prawidłowo dobrane środki dydaktyczne przede wszystkim wyzwalają aktywność dzieci na zajęciach, pobudzają zainteresowania, stwarzają dobre warunki oddziaływania na ich osobowość. Należy pamiętać, że dzieci aktywnie uczestnicząc w różnych działaniach opanowują określone wiadomości i umiejętności- stąd też tytuł naszego projektu „Przez zabawę do nauki….”.
Nasze przedszkole zostanie doposażone przede wszystkim w materiały dydaktyczne, zabawki, sprzęty niezbędne do prowadzenia ciekawych zajęć, również w sprzęt umożliwiający dzieciom atrakcyjną zabawę w ogrodzie, m.in. pomoce do zajęć prowadzonych metodą glottodydaktyki, terapii ręki, pomoce interaktywne (magiczne dywany, magiczna ściana) pozwalające łączyć zabawę z nauką, zawierające atrakcyjne gry oraz zabawy, korzystnie wpłynie na prawidłowy rozwój dziecka zarówno w sferze ruchowej, jak i intelektualnej. Zakupione zostaną przybory do zabaw i ćwiczeń ruchowych. W znacznym zakresie doposażone będą kąciki tematyczne, m.in. w: lalki, misie, samochody, klocki, zestawy do budowania, warsztaty (np. stolarski), instrumenty muzyczne, przyrządy gimnastyczne, gry i zabawki zręcznościowe, gry planszowe. Wszystkie zabawki, kąciki zabaw oraz materiały dydaktyczne zostały dobrane w taki sposób, aby zaspokajały różnorodne potrzeby dzieci, w tym przede wszystkim pobudzały ich aktywność, wyobraźnię oraz edukowały.
Ogród przedszkolny zostanie doposażony, m. in. w domki i mebelki ogrodowe, zjeżdżalnie.
W ramach projektu, ze względów estetycznych, zostanie odnowionych 6 sal zabaw.
Realizacja projektu wpłynie na atrakcyjność prowadzonych zajęć (również poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii), motywację dzieci do działania, wzrost ich aktywności, rozwój zainteresowań, niwelowanie deficytów rozwojowych. Nasze dzieci będą bawić się i uczyć w zdecydowanie lepszych warunkach, odnowionych salach i pięknie urządzonych kącikach tematycznych. Będą miały okazję m. in. obcowania ze zwierzętami, uczenia się czytania i pisania z wykorzystaniem ciekawej metody już od najmłodszych lat. Z kolei nauczycielki będą miały lepsze warunki do pracy, zdobędą nowe kwalifikacje, wiedzę i umiejętności, które z pewnością wykorzystają w pracy z dziećmi.
Planowane efekty:
- wyższa jakość edukacji w naszym przedszkolu;
- wzrost umiejętności dzieci szczególnie w zakresie mowy, motoryki małej, w tym również u dzieci z niepełnosprawnościami;
- wzrost umiejętności dzieci w zakresie dostrzegania emocji i umiejętności panowania nad nimi;
- wzbogacenie wiedzy i umiejętności nauczycieli w zakresie wdrożenia nauki czytania i pisania u najmłodszych dzieci, poprzez dostosowanie się do ich możliwości umysłowych, fizycznych i emocjonalnych
- pogłębienie umiejętności nauczycielek w zakresie pracy z wykorzystaniem metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne- posługiwanie się ruchem jako narzędziem wspomagania rozwoju dzieci, zdobycie pewności siebie i budowanie poczucia bezpieczeństwa w otoczeniu, ułatwienie nawiązywania kontaktu i współpracy z partnerem i grupą;
- pogłębienie umiejętności nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi przede wszystkim nad usprawnianiem małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców. To również dostarczanie wrażeń dotykowych, umożliwiających poznawanie różnych kształtów, struktur materiałów oraz nabywanie umiejętności ich rozróżniania;
- przebywanie dzieci w odnowionych, estetycznych salach zabaw dzięki przeprowadzonym pracom remontowym.
Rekrutacja do projektu
w ramach projektu pt. „Przez zabawę do nauki- podniesienie jakości edukacji przedszkolnej w Przedszkolu nr 16 im. Cz. Janczarskiego w Żorach”
Udział dzieci w projekcie zgłasza rodzic lub prawny opiekun dziecka.
Warunkiem ubiegania się o udział dziecka w Projekcie jest złożenie przez rodziców lub opiekunów prawnych następujących dokumentów:
- FORMULARZ REKRUTACYJNY– (należy wypełnić tylko białe pola)- pobierz
- DEKLARACJA UCZESTNICTWA W PROJEKCIE– pobierz
- OŚWIADCZENIE UCZESTNIKA PROJEKTU – pobierz
Dokumenty rekrutacyjne należy uzupełnić, podpisać i złożyć w następujący sposób:
w wersji elektronicznej- skan podpisanego każdego dokumentu przesłać na adres mailowy: rekrutacja.projekt@p16.zory.pl
lub
w wersji papierowej- wszystkie dokumenty włożyć do jednej „koszulki” i umieścić w skrzynce podawczej w budynku, do którego uczęszcza dziecko.
Regulamin rekrutacji – pobierz
Wizyta Alpaków u Panterek
W marcu odwiedziły nas przemiłe zwierzątka. Oto kilka zdjęć z naszego spotkania, radość była ogromna ! Już nie możemy doczekać się na kolejne spotkania .
Metoda Ruchu Rozwijającego (bazującego na pracy Weroniki Sherborne) to system różnorodnych doświadczeń ruchowych, nastawionych na stymulowanie rozwoju dziecka (szczególnie sfery emocjonalnej i społecznej). II stopień kursu, w którym uczestniczyły nasze nauczycielki, nie tylko pogłębił i poszerzył ich wiedzę oraz umiejętności dotyczących metody Ruchu Rozwijającego, ale także umożliwił samodzielne prowadzenie zajęć z dziećmi.
- W budynku Przedszkola nr 16, a także w kącikach dla rodziców każdej grupy, umieszczone zostały plakaty informujące uczestników projektu, rodziców i pracowników o jego realizacji.
- Informacje o tym, że Przedszkole nr 16 realizuje projekt unijny „Przez zabawę do nauki” zamieszczono na portalu informacyjnym miasta HaloZory.pl