Rymowanki logopedyczne i utrwalanie głosek z szeregu szumiącego

Rymowanki logopedyczne – ćwiczenia buzi i języka

  1. Piłka sama podskakuje,
    Język piłkę naśladuje
    – wyciągamy język do przodu i poruszamy nim w górę i w dół

    Karuzela mknie wokoło,
    Kręć językiem szybko w koło
    – wyciągamy język do przodu i kręcimy nim wokół ust

    3. Otwórz buźkę i zamykaj,
    Tak jak pyszczkiem robi rybka
    – wysuwamy wargi do przodu zaokrąglając je w kształt litery „o” i poruszamy ustami

    4. Dotknij swym językiem nosa
    By nie siadła na nim osa
    – wysuwamy mocno język do przodu i próbujemy jego końcem dotknąć nosa

    5. Możesz krówkę naśladować,
    Wyjąć język i go schować
    – wyciągamy i chowamy język

    6. Choć nie robi się już tego,
    Język mlaska na całego!
    – naśladujemy odgłosy mlaskania

    7. Masz swój język bardzo giętki
    Możesz czyścic nim swe zęby
    – czyścimy językiem zęby od strony wewnętrznej i zewnętrznej

    8. Chce mamusia dostać buzi,
    A więc cmoknąć każdy musi.
    – naśladujemy odgłosy cmokania

    9. Konik tupie kopytami,
    My klaskamy językami.
    – „przyklejamy język’ do górnego podniebienia o odrywamy go swobodnie uderzając nim o dolne podniebienie

    10. Trąbę piękną ma pan słonik,
    Język zwija się w rulonik
    – wewnątrz buzi zwijamy język w rulonik i wysuwamy go przez lekko zaciśnięte usta

 

 

„Kotki Agnieszki” – utrwalanie głosek z szeregu szumiącego

Uważne posłuchaj (lub przeczytaj) tekst (rodzic lub samo dziecka czyta tekst dwa razy):

 

Agnieszka miała trzy kotki: szarego, czarnego i brunatnego w czarne prążki. Szary kotek nazywał się Szaruś, czarny – Czaruś, a brunatny – Prążuś. Prążuś uwielbiał drzemać na szafce, Czaruś zawsze spał w koszyku na swojej różowej poduszce w kształcie kapelusza, a Szaruś na swoje legowisko upatrzył sobie szufladę z szalami. Wszystkie kotki lubiły jeść pyszną szynkę i każdego dnia wypijały po trzy miseczki mleczka. Agnieszka bardzo lubiła bawić się ze swoimi zwierzątkami na świeżym powietrzu i wygrzewać się z nimi na słoneczku. Pewnego dnia, gdy zbliżała się pora podwieczorku, Agnieszka podlewała krzaki bukszpanów oraz grządki chrzanu i bakłażanów. Później zrobiła duży bukiet z czerwonych róż i żółtych żonkili. Wracając z ogrodu, spostrzegła w skrzynce pocztowej trzy paczki od swojej przyjaciółki Żanety, również właścicielki pięknego kotka. Paczki były zaadresowane tak:  Agnieszka Żółkowska, ul. Różana 14/3, 36 – 346 Szczecin
Okazało się, że były to prezenty dla kotków Agnieszki. W każdej paczce była pomarańczowa piłeczka i czerwono – żółta poduszka z wyszytym imieniem każdego kotka. Codziennie Agnieszka patrzyła jak Szaruś, Czaruś i Prążuś bawią się piłeczkami, a później drzemią na swych poduszkach, mrucząc piękne mruczanki.

Zadania do tekstu:

  • Powtórz wyrazy i zestawy wyrazów z głoskami szumiącymi z tekstu:

Agnieszka, Czaruś, Szaruś, Prążuś, drzemka w szafce, szuflada z szalami, różowa poduszka, czarne prążki, pyszna szynka, miseczka mleczka, świeże powietrze, krzaczki bukszpanów, grządki bakłażanów, przyjaciółka Żaneta, pomarańczowa piłeczka, żółte żonkile, wyszywane poduszki, trzy paczki, różowe róże

 

  • Dokończ zdania do tekstu, następnie powtórz je:

Prążuś lubi drzemać na ………..
Czaruś śpi w ……., na różowej ……….
Szaruś uwielbia wylegiwać się w …………
Agnieszka podlewa krzaczki ………..
Żaneta przysłała pomarańczowe ………i czerwono-żółte ………..

 

  • Odpowiedzi na pytania do tekstu (pełnym zdaniem):

Ile kotków miała Agnieszka?

Jak nazywały się  kotki Agnieszki?
Co lubiły jeść kotki Agnieszki?
Po ile miseczek mleczka wypijały kotki Agnieszki?
Co Agnieszka podlewała w swoim ogródku?
Z jakich kwiatów Agnieszka zrobiła bukiet?
Kto przysłał paczki kotkom Agnieszki?
Gdzie mieszkała Agnieszka?
Co było w paczkach?
Co robiły kotki po zabawie piłeczkami?

 

  • Opisz wybranego kotka uwzględniając: imię, wygląd zewnętrzny, ulubione miejsce do spania.

 

  • Narysuj wybranego z opowiadania kotka i opowiedz o nim rodzicom.