Ćwiczenia słuchowe i zabawy logopedyczne

Zabawa logopedyczna „ Jedziemy nad morze”

Opowiadamy dzieciom, że wspólnie wybierzemy się na wycieczkę nad morze.
Dzieci wspólnie z nami głosem i ruchem ilustrują kolejne etapy wycieczki:

– Jedziemy pociągiem – CZU, CZU, CZU
– Spacerujemy po piasku – SKRZYP, SKRZYP, SKRZYP
– Piasek jest gorący- AJ, AJ, AJ,
– Wskakujemy do wody – CHLUP, CHLUP, CHLUP,
– Pływamy – BUL, BUL, BUL,
– Wycieramy się ręcznikiem  – SZUR, SZUR, SZUR,
– Pijemy sok – robimy rurkę z języka i wciągamy powietrze,
– Jemy kanapkę – naśladujemy żucie,
– Jemy lody – naśladujemy lizanie lodów,
– Wracamy do domu pociągiem – CZU, CZU, CZU.

Zabawy słuchowe

Celem ćwiczeń słuchowych jest:
– uczenie koncentrowania uwagi na sygnale słuchowym
– różnicowanie dźwięków otaczającego świata
– lokalizacja źródła dźwięku
– doskonalenie pamięci słuchowej

Przykłady zabaw:
1.„Zamknij oczy i posłuchaj” na ok.30 sek. dziecko zamyka oczy. Słucha odgłosów z otoczenia, po upływie określonego czasu otwiera oczy i mówi o tym co usłyszało. Zwracamy uwagę na słowa określające dźwięki: szelest, rozmowa, krzyk, śpiew, szuranie, tupanie, burczenie.
2. „Rymowanki” prosimy dziecko, aby dokończyło rymowankę:

  • Lata osa koło………….(nosa)
  • Leci muszka koło…….(uszka)
  • Ciele, co językiem……(miele)
  • Andrzej maluje, mama…(rysuje)
  1. „Zapamiętaj odgłosy”Dziecko zamyka oczy i słucha odgłosów, które podaje rodzic
    (np. stukanie, szuranie, klaskanie) następnie otwiera oczy i musi podać prawidłową kolejność usłyszanych dźwięków.
    6. „Klaśnij, tupnij, raz i dwa.” Dziecko słucha i powtarza za rodzicem np. dwa razy tupnięcie, trzy klaśnięcia i jeden podskok. Dziecko stara się powtórzyć za rodzicem daną melodię.