Nad bezpieczeństwem, harmonijnym i wszechstronnym rozwojem dzieci dbają:
wychowawcy: mgr Ewelina Staniszewska, mgr Marlena Drobczyk
pomoc nauczyciela: Gabriela Hanusek
woźna : Wioletta Kamińska
Nauczyciele prowadzący: Ewelina Staniszewska, Marlena Drobczyk
Nad bezpieczeństwem, harmonijnym i wszechstronnym rozwojem dzieci dbają:
wychowawcy: mgr Ewelina Staniszewska, mgr Marlena Drobczyk
pomoc nauczyciela: Gabriela Hanusek
woźna : Wioletta Kamińska
Szczegółowy rozkład dnia
7.30 – 8.20 – Schodzenie się dzieci, czynności samoobsługowe i higieniczne, kontakty indywidualne, zabawy dowolne wg wyboru dzieci, zabawy z niewielkim udziałem nauczyciela, praca indywidualna.
8.20 – 8.30 – Ćwiczenia poranne.
8.30 – 9.00 – Zabiegi higieniczne przed i po posiłku, śniadanie.
9.00 – 10.00 – Realizacja zajęć dydaktyczno-wychowawczych w różnych sferach aktywności dziecka w oparciu o podstawę programową wg tygodniowego rozkładu zajęć.
10.00 – 10.15 – II śniadanie – zabiegi higieniczne przed i po posiłku
10.15 – 11.20 – Pobyt na świeżym powietrzu – spacer, pobyt w ogrodzie przedszkolnym, gry i zabawy ruchowe, Ścieżka Edukacyjna Misia Uszatka. W razie niepogody gry i zabawy ruchowe, muzyczne w sali przedszkolnej. J. angielski pon i śr 10:15-10:30
11.20 – 12.00 – Obiad, zabiegi higieniczne przed i po posiłku.
12.00 – 12.30 – Relaksacja – słuchanie bajek czytanych przez nauczyciela, odpoczynek przy muzyce relaksacyjnej lub klasycznej.
12.30 – 13.30 – Zajęcia edukacyjne w oparciu o podstawę. Zabawy dowolne, aktywność własna dzieci, rozwijanie zainteresowań dzieci, pobyt na świeżym powietrzu, zabawy ruchowe, ćwiczenia grafomotoryczne. Realizacja projektu edukacyjnego „Uczucia Gucia” oraz programu własnego „Bajkowa logopedia” )
13.30 – 14.20 – Zabawy kołowe, muzyczno-ruchowe, zabiegi higieniczne przed i po posiłku. Podwieczorek.
14.20 – 16.00 – Rozchodzenie się dzieci, zabawy dowolne, gry i zabawy stolikowe, aktywność własna dzieci, porządkowanie sali przed wyjściem do domu.
Dwóm tańczyć się zachciało,
zachciało, zachciało,
lecz im się nie udało
fari fari fara.
Kłócili się ze sobą,
ze sobą, ze sobą,
ja nie chcę tańczyć z tobą
fari fari fara.
Poszukam więc innego,
innego, innego,
do tańca zgrabniejszego,
fari, fari, fara
1. Przyszła zima biała
Śniegu nasypała
Zamroziła wodę
Staw przykryła lodem
Ref.:
Tupu tup po śniegu
Dzyń dzyń dzyń na sankach
Skrzypu skrzyp na mrozie
Lepimy bałwanka /x2
2. Kraczą głośno wrony
Marzną nam ogony
Mamy pusto w brzuszku
Dajcie nam okruszków
Ref.:
Tupu tup po śniegu
Dzyń dzyń dzyń na sankach
Skrzypu skrzyp na mrozie
Lepimy bałwanka /x2
3. Ciepłe rękawiczki
I wełniany szalik
Białej mroźnej zimy
Nie boję się wcale
Ref.:
Tupu tup po śniegu
Dzyń dzyń dzyń na sankach
Skrzypu skrzyp na mrozie
Lepimy bałwanka /x2
Przypłynęła chmura sina.
Od północy wiatr zacina.
Kot wyjść z domu nie ma chęci.
Coś się tam na dworze święci!
Kraczą wrony na parkanie:
– Jedzie zima , groźna pani!
I już lecą z nieba śnieżki,
zasypują drogi, ścieżki,
pola, miedzę i podwórka,
dach, stodoły, budę Burka.
Kraczą wrony na jabłoni:
– Jedzie zima parą koni!
Mróz ściął lodem brzeg strumyka.
Zając z pola w las pomyka.
Krasnalowi zmarzły uszy,
już spod pieca się nie ruszy!
Kraczą wrony na brzezinie:
– Oj, nieprędko zima minie!
„Jeż”
Krótkie nóżki, długi ryjek,
ostre kolce ciało kryją.
Ach, cóż to za groźny zwierz?
To jest jeż, malutki jeż.
Węszy noskiem w lewo, w prawo,
to pod listkiem, to pod trawą,
gdzie się kryje dobry łup.
Drepcze mały jeż – tup, tup.
Drepcze poprzez lasu gąszcze,
łapie myszy, węże, chrząszcze…
Gdy zimowe przyjdą dni,
zagrzebany w liściach śpi.
Hanna Zdzitowiecka
PIOSENKA „MIŚ W PRZEDSZKOLU”
Pewien bardzo mały miś
do przedszkola przyszedł dziś
i powiedział mi na uszko,
że najlepiej jest w maluszkach.
Pewien bardzo mały miś
do przedszkola przyszedł dziś
wszyscy bardzo Cię lubimy
popatrz misiu jak tańczymy!
Przedszkole nr 16 w Żorach
Oświadczenie o Dostępności
www.p16.zory.pl
25.03.2025
Status zgodności
Głęboko wierzymy, że internet powinien być dostępny i przystępny dla każdego i zobowiązujemy się do zapewnienia strony internetowej, która jest dostępna dla jak najszerszego grona odbiorców, niezależnie od okoliczności i możliwości.
Aby to osiągnąć, staramy się przestrzegać możliwie jak najściślej wytycznych Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 World Wide Web Consortium (W3C) na poziomie AA. Wytyczne te wyjaśniają, jak tworzyć treści internetowe dostępne dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Zgodność z tymi wytycznymi pomaga nam zapewnić, że strona internetowa jest dostępna dla wszystkich: osób niewidomych, osób z niepełnosprawnością ruchową, z wadami wzroku, z niepełnosprawnością poznawczą i innych.
Ta strona internetowa wykorzystuje różne technologie, które mają na celu zapewnienie jej maksymalnej dostępności przez cały czas. Korzystamy z interfejsu dostępności, który umożliwia osobom z określonymi niepełnosprawnościami dostosowanie interfejsu użytkownika (UI) strony internetowej i zaprojektowanie go zgodnie z ich osobistymi potrzebami.
Dodatkowo, strona internetowa wykorzystuje aplikację opartą na sztucznej inteligencji, która działa w tle i stale optymalizuje poziom jej dostępności. Ta aplikacja koryguje kod HTML strony internetowej, dostosowuje jej funkcjonalność i zachowanie do czytników ekranu używanych przez użytkowników niewidomych oraz do funkcji klawiatury używanych przez osoby z niepełnosprawnością ruchową.
Jeśli znajdziesz usterkę lub masz pomysły na ulepszenia, chętnie je poznamy. Możesz skontaktować się z operatorami strony internetowej, korzystając z następującego adresu e-mail: sekretariat@p16.zory.pl
Czytnik ekranu i nawigacja za pomocą klawiatury
Nasza strona internetowa implementuje technikę atrybutów ARIA (Accessible Rich Internet Applications), wraz z różnymi zmianami w zachowaniu, aby zapewnić, że użytkownicy niewidomi korzystający z czytników ekranu mogą czytać, rozumieć i korzystać z funkcji strony internetowej. Gdy tylko użytkownik z czytnikiem ekranu wejdzie na Twoją stronę, natychmiast otrzymuje monit o wejście do Profilu Czytnika Ekranu, aby mógł efektywnie przeglądać i obsługiwać Twoją stronę. Oto jak nasza strona internetowa spełnia niektóre z najważniejszych wymagań czytników ekranu, wraz z zrzutami ekranu z konsoli z przykładami kodu:
Optymalizacja dla czytników ekranu: Uruchamiamy proces działający w tle, który uczy się komponentów strony internetowej od góry do dołu, aby zapewnić stałą zgodność, nawet podczas aktualizacji strony internetowej. W tym procesie dostarczamy czytnikom ekranu znaczące dane za pomocą zestawu atrybutów ARIA. Na przykład zapewniamy dokładne etykiety formularzy; opisy ikon interaktywnych (ikony mediów społecznościowych, ikony wyszukiwania, ikony koszyka itp.); wskazówki walidacyjne dla pól formularzy; role elementów, takie jak przyciski, menu, okna dialogowe (wyskakujące okienka) i inne. Dodatkowo, proces działający w tle skanuje wszystkie obrazy na stronie internetowej i zapewnia dokładny i znaczący opis oparty na rozpoznawaniu obiektów obrazu jako tag ALT (tekst alternatywny) dla obrazów, które nie są opisane. Wyodrębni również teksty osadzone na obrazie, wykorzystując technologię OCR (optyczne rozpoznawanie znaków). Aby włączyć dostosowania czytnika ekranu w dowolnym momencie, użytkownicy muszą jedynie nacisnąć kombinację klawiszy Alt+1. Użytkownicy czytników ekranu otrzymują również automatyczne powiadomienia o włączeniu trybu czytnika ekranu, gdy tylko wejdą na stronę internetową.
Te dostosowania są kompatybilne ze wszystkimi popularnymi czytnikami ekranu, w tym JAWS i NVDA.
Optymalizacja nawigacji za pomocą klawiatury: Proces działający w tle dostosowuje również kod HTML strony internetowej i dodaje różne zachowania za pomocą kodu JavaScript, aby umożliwić obsługę strony internetowej za pomocą klawiatury. Obejmuje to możliwość poruszania się po stronie internetowej za pomocą klawiszy Tab i Shift+Tab, obsługiwania list rozwijanych za pomocą klawiszy strzałek, zamykania ich za pomocą klawisza Esc, wywoływania przycisków i linków za pomocą klawisza Enter, poruszania się między elementami radio i checkbox za pomocą klawiszy strzałek oraz wypełniania ich za pomocą klawisza Space lub Enter.
Dodatkowo, użytkownicy klawiatury znajdą menu szybkiej nawigacji i pomijania treści, dostępne w dowolnym momencie po naciśnięciu Alt+1 lub jako pierwsze elementy strony podczas nawigacji za pomocą klawiatury. Proces działający w tle obsługuje również wywoływane okna pop-up, przenosząc na nie fokus klawiatury, gdy tylko się pojawią, i nie pozwalając na ucieczkę fokusu na zewnątrz.
Użytkownicy mogą również używać skrótów, takich jak „M” (menu), „H” (nagłówki), „F” (formularze), „B” (przyciski) i „G” (grafika), aby przeskakiwać do określonych elementów.
Profile niepełnosprawności obsługiwane na naszej stronie internetowej
Dodatkowe dostosowania interfejsu użytkownika, projektu i czytelności
Kompatybilność z przeglądarkami i technologiami pomocniczymi
Naszym celem jest wspieranie jak najszerszej gamy przeglądarek i technologii pomocniczych, aby nasi użytkownicy mogli wybierać najlepiej dopasowane do nich narzędzia, przy jak najmniejszych ograniczeniach. Dlatego bardzo ciężko pracowaliśmy, aby móc wspierać wszystkie główne systemy, które stanowią ponad 95% udziału w rynku użytkowników, w tym Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera i Microsoft Edge, JAWS i NVDA (czytniki ekranu).
Uwagi, komentarze i opinie
Pomimo naszych największych wysiłków, aby umożliwić każdemu dostosowanie strony internetowej do swoich potrzeb. Nadal mogą istnieć strony lub sekcje, które nie są w pełni dostępne, są w trakcie stawania się dostępnymi lub brakuje im odpowiedniego rozwiązania technologicznego, aby uczynić je dostępnymi. Niemniej jednak stale ulepszamy naszą dostępność, dodając, aktualizując i ulepszając jej opcje i funkcje, oraz rozwijając i wdrażając nowe technologie. Wszystko to ma na celu osiągnięcie optymalnego poziomu dostępności, zgodnie z postępem technologicznym. W przypadku jakiejkolwiek pomocy prosimy o kontakt pod adresem sekretariat@p16.zory.pl