Czterolatek potrafi samodzielnie:

  • ubrać się i rozebrać,
  • posługiwać się widelcem i wybrać produkty na kanapkę, którą chce zjeść,
  • rozumie zależność ubioru od pory roku, znaczenie czynności higienicznych,
  • kontroluje czystość własnego ciała i ubioru,
  • nabywa odporności na niepowodzenia,
  • zaczyna mieć wiarę we własne siły,
  • umie porządkować zabawki,
  • doraźnie pomaga w pracach domowych, np. w nakrywaniu do stołu, a podczas posiłku opowiada, co zdarzyło się w przedszkolu,
  • jego działania są już celowe i zaplanowane.

 

Intensywnie rozwija się u niego wielka motoryka, np.

  • szybko biega,
  • dobrze rzuca piłką i potrafi kopać ją w biegu,
  • podskakuje i tańczy,
  • skacze na jednej nodze,
  • jeździ na rowerze z trzema kółkami,
  • samodzielnie schodzi ze schodów, naprzemiennie nogi,
  • nabiera zwinności, staje się wrażliwe na muzykę, lubi tańczyć.

 

Czterolatek:

– zna i uświadamia sobie normy, według których ocenia zachowanie własne i innych,

– podejmuje próby czekania na swoją kolej,

  • często nie podporządkowuje się zawartym umowom i obowiązującym w grupie zasadom,
  • lubi przeciwstawiać się poleceniom, które do tej pory wykonywał bez jakichkolwiek oporów.