Czterolatek potrafi samodzielnie:
- ubrać się i rozebrać,
- posługiwać się widelcem i wybrać produkty na kanapkę, którą chce zjeść,
- rozumie zależność ubioru od pory roku, znaczenie czynności higienicznych,
- kontroluje czystość własnego ciała i ubioru,
- nabywa odporności na niepowodzenia,
- zaczyna mieć wiarę we własne siły,
- umie porządkować zabawki,
- doraźnie pomaga w pracach domowych, np. w nakrywaniu do stołu, a podczas posiłku opowiada, co zdarzyło się w przedszkolu,
- jego działania są już celowe i zaplanowane.
Intensywnie rozwija się u niego wielka motoryka, np.
- szybko biega,
- dobrze rzuca piłką i potrafi kopać ją w biegu,
- podskakuje i tańczy,
- skacze na jednej nodze,
- jeździ na rowerze z trzema kółkami,
- samodzielnie schodzi ze schodów, naprzemiennie nogi,
- nabiera zwinności, staje się wrażliwe na muzykę, lubi tańczyć.
Czterolatek:
– zna i uświadamia sobie normy, według których ocenia zachowanie własne i innych,
– podejmuje próby czekania na swoją kolej,
- często nie podporządkowuje się zawartym umowom i obowiązującym w grupie zasadom,
- lubi przeciwstawiać się poleceniom, które do tej pory wykonywał bez jakichkolwiek oporów.