Główne założenia i zadania rocznego planu pracy
- Podstawa prawna:
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996) – art. 70 ust. 1 pkt 1, art. 80 ust. 2 pkt 4, art. 82 ust. 2.
- Plan opracowany został w oparciu o wnioski wynikające z: podsumowań pracy nauczycielek w poszczególnych grupach, ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego, informacji o działalności przedszkola, wyników badań opinii rodziców:
- Podejmowanie w jeszcze szerszym zakresie działań mających na celu wdrażanie dzieci do kulturalnego i bezpiecznego zachowania się w różnych sytuacjach, przestrzegania ustalonych zasad, uwrażliwiania na zachowania krzywdzące innych.
- Podejmowanie systematycznych działań rozwijających mowę zarówno u dzieci młodszych, jak i starszych.
- Opracowanie i wdrożenie programu własnego związanego z wdrażaniem dzieci do kulturalnych zachowań (w tym w miejscach publicznych, we współpracy z rodzicami).
- Wdrożenie ogólnopolskiego projektu „Mały miś w świecie wielkiej literatury”.
- Realizowanie zajęć plastycznych inspirowanych przyrodą.
- Wzbogacenie bazy o środki dydaktyczne do indywidualnych potrzeb dzieci.
- Organizacja kółka sportowego dla dzieci starszych w SP-15 z udziałem trenera.
- Dokonanie analizy wewnętrznego prawa (procedur, regulaminów) pod kątem zgodności z prawem oświatowym.
- Uszczegółowienie zadań poszczególnych zespołów i przestrzeganie rozliczenia ich realizacji.
- Zorganizowanie warsztatów dla rodziców najstarszych grup żłobkowych nt. roli rodziców w przygotowaniu dzieci do przedszkola.
- Stwarzanie warunków umożliwiających rozbudzanie zainteresowań i pomysłów twórczych dzieci.
- Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2018/2019:
- rocznica odzyskania niepodległości- wychowanie do wartości i kształtowanie patriotycznych postaw uczniów.
- Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego; kształcenie rozwijając samodzielność, kreatywność i innowacyjność uczniów.
- Kształcenie zawodowe oparte na ścisłej współpracy z pracodawcami, rozwój doradztwa zawodowego.
- Rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli; bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów dostępnych w sieci.
GŁÓWNE CELE I ZADANIA DO REALIZACJI
Cele główne:
- Tworzenie warunków do budzenia u dzieci poczucia przynależności narodowej.
- Kształtowanie u dziecka cech i postaw pozwalających mu stać się dobrym i kulturalnym człowiekiem.
- Dostrzeganie i rozwijanie dziecięcych talentów.
- Zachęcanie do ciągłego rozwoju i doskonalenia nauczycieli.
- Doskonalenie organizacji i efektywności udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- W większym stopniu angażowanie rodziców w działania podejmowane w przedszkolu
Obszar I.
Organizacja i zarządzanie
Lp. | Zadanie | Termin |
1 | Analiza zapisów statutowych, dostosowanie do potrzeb | X/2018 |
2 | Dostosowanie regulaminów i procedur do potrzeb. | X/2018 |
3 | Powołanie zespołów zadaniowych (załącznik) | VIII/2018 |
4 | Usprawnienie naliczania nadgodzin | X/2018 |
5 | Organizacja teatru nauczycieli | X/2018 |
7 | Organizacja kółek zainteresowań- zmiana zgodnie z wysuniętymi wnioskami. | XI/2018 |
8 | Organizacja warsztatów dla rodziców dzieci żłobkowych
z grup najstarszych pt. „Będę przedszkolakiem” |
II/2019 |
9 | Wzbogacenie bazy przedszkola o pomoce do pracy indywidualnej z dzieckiem. | XI/2018 |
Przegląd posiadanych materiałów metodycznych i środków dydaktycznych z zakresu treści patriotycznych- doposażenie | X/2018 | |
10 | Doposażenie ogrodu przedszkolnego. | III/2019 |
11 | Doposażenie „Ścieżki ekologicznej Misia Uszatka”. | III/2019 |
Obszar II.
Tworzenie warunków do budzenia poczucia przynależności narodowej.
Lp. | Zadanie | Termin |
1 | Tworzenie sytuacji sprzyjających poznaniu najbliższego środowiska,, miasta, regionu poprzez organizowanie wycieczek, spacerów, oglądanie filmów, albumów, słuchanie pieśni, odwiedzanie miejsc historycznych, pomników. | 2018/19 |
2 | Poznanie wybranych regionów naszego kraju, uwrażliwianie na piękno i różnorodnością krajobrazu, kultury i tradycji- tworzenie sytuacji sprzyjających zdobywaniu informacji na temat regionów naszego kraju, ludzi ich zamieszkujących za pomocą różnych środków przekazu: legendy, baśnie, wiersze, piosenki, tańce ludowe, stroje ludowe, organizacja kącików regionalnych, spacery, wycieczki do Miejskiego Muzeum. | 2018/19 |
3 | „Kocham moje miasteczko” – realizacja programu własnego | 2018/19 |
4 | „Serduszko dla kraju” – innowacja – spotkanie z piosenką żołnierską, harcerską. | XI/2018 |
5 | Gazetka patriotyczna – wykonanie albumu dot. regionu. | XI/2018 |
6 | Zagospodarowanie kącików książki o pozycje z zakresu wychowana patriotycznego. | XI/2018 |
7 | Przygotowanie uroczystości przedszkolnych z udziałem członków rodziny – stworzenie sytuacji do uczestnictwa Rodziców i innych członków rodziny w życiu i uroczystościach przedszkolnych (Pasowanie na przedszkolaka, Jasełka, św. Mikołaj, akcje charytatywne świąteczna paczka, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Rodziny, Pożegnanie Starszaków i inne. | wg harmonogramu
uroczystości |
8 | Poznanie i nazywanie symboli narodowych: godła, flagi, hymnu narodowego. | rok szkolny |
9 | Podkreślenie wagi świat państwowych- organizacja działań:
11 listopada– Narodowe Święto Niepodległości 02 maja – Dzień Flagi 03 maja– Święto Narodowe Trzeciego Maja (Konstytucja) we współpracy ze środowiskiem lokalnym. |
wg terminarza |
10 | Organizacja zajęć plastycznych inspirowanych przyrodą regionu- prezentowanie wytworów dzieci w środowisku. | cyklicznie |
11 | Konkurs recytatorki „Moja ojczyzna w poezji” (w tym w utworach Cz. Janczarskiego). | III/2019 |
12 | Organizacja cyklu zajęć „Poznajemy Słynnych Polaków”- tworzenie fiszek informacyjnych (M. Kopernik, M. Skłodowska- Curie, Fryderyk Chopin, Jan Paweł II). | cyklicznie |
Obszar III.
Kształtowanie u dziecka cech i postaw pozwalających mu stać się dobrym i kulturalnym człowiekiem.
Lp. | Zadanie | Termin |
1. | Zawarcie kontraktów grupowych obejmujących normy zachowania i postępowania Kodeks Przedszkolaka- wspólne ustalanie norm z rodzicami na pierwszych zebraniach z rodzicami, wyeksponowanie w formie graficznej w salach (dostosowanej do możliwości rozwojowych dzieci), konsultacja z rodzicami na zebraniach w celu ustalenia i ew. wprowadzenia stosownych zmian. | VIII/2018 |
2. | Wykorzystywanie bajek, utworów Czesława Janczarskiego w kształtowaniu umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji, zachowania empatycznego, przykładów właściwego zachowania, oceny zachowania. | rok szkolny |
3. | Czynne uczestnictwo w uroczystościach związanych z tradycjami rodzinnymi- zachęcanie dzieci do udziału w kultywowaniu rodzinnych uroczystości poprzez rozmowy, przykłady z literatury, film, piosenki, wiersze, wykonanie upominków. | wg harmonogramu
uroczystości |
4. | „Moje święto”- celebrowanie urodzin dzieci. | wg kalendarza urodzin |
5. | „Piękne zwyczaje” – opracowanie i realizacja programu własnego. | rok szkolny |
6. | „Jak nauczyć malucha dobrych manier?” – warsztaty dla n-li | I/2019 |
7. | Estetyczna aranżacja sal umożliwiająca celebrowanie posiłków poprzez nakrywanie do stołu. | rok szkolny |
8. | „Humor przedszkolaka” – tworzenie książeczki zawierającej opisy humorystycznych sytuacji z udziałem dzieci. | Cyklicznie
Efekty- VI/19 |
9. | Organizowanie działań „Z kulturą na ty”- kształtowanie u dzieci norm i zwrotów grzecznościowych. | rok szkolny |
10. | „Jestem dyżurnym”- pełnienie przez dziecko roli dyżurnego, ustalenie obowiązków, podsumowanie dyżurowania. | rok szkolny |
11. | „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”- realizacja zewnętrznego projektu ogólnopolskiego. | cyklicznie |
12. | Przygotowanie dzieci i organizacja udziału w akcjach charytatywnych. | rok szkolny |
Obszar IV.
Organizacja warsztatów artystycznych i innych
Lp. | Warsztaty | Termin |
P-16 i dzieci z G-3 w budynku głównym | XII-15.III | |
a/ | teatralne | |
b/ | plastyczne dla dzieci starszych | |
c/ | muzyczno-ruchowe dla dzieci młodszych | |
d/ | muzyczne dla starszych | |
e/ | kulinarne | |
w budynku SP-15 | ||
a/ | artystyczne dla dzieci starszych | |
b/ | sportowe |
Obszar V.
Organizacja konkursów, zgaduj-zgaduli i przeglądów
Lp. | Wyszczególnienie | Termin |
1 | „Kocham cię, Polsko!” – międzygrupowy turniej wiedzy patriotycznej | V/2019 |
2 | „Moja Ojczyzna” – międzygrupowy konkurs literacko – plastyczny dla dzieci i rodziców. | V/2019 |
3 | „Mój dom” – konkurs plastyczny dla dzieci 3- i 4-latków i ich rodziców | I |
4 | „Złotą polską jesienią sady się rumienią” – konkurs rodzinny – wykonanie owocowej książeczki kucharskiej „Potrawy z polskich jabłek” | XI/2018 |
5 | „Żory – moje miasto – zgaduj-zgadula międzygrupowa dzieci | II/III |
6 | „Moje miasto”- zgaduj-zgadula dla rodziców z udziałem dzieci | IV/2019 |
6 | „Emocje w obiektywie” – ogólnopolski konkurs fotograficzny | X/2018 |
7 | „Moja emotka” – ogólnopolski konkurs plastyczny dla dzieci 5- i 6-letnich | II/2019 |
8 | „Festiwal Misia Uszatka” | III/2019 |
9 | „Maska karnawałowa” – III Miejski Konkurs Plastyczny | I/2019 |
10 | Życzenia z serca płynące- III Miejski Konkurs + kiermasz SP-15 | XI/2018 |
Obszar VI.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Lp. | Wyszczególnienie | Termin |
1 | Opracowanie miesięcznych planów zajęć w ramach terapii logopedycznej i kształcenia specjalnego | IX |
2 | Opracowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju dzieci- realizacja i dokumentowanie | X |
3 | Opracowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym | IX |
4 | Badanie efektów wspomagania i korygowania rozwoju dzieci – analiza wyników | I i VI |
5 | Organizacja porad i konsultacji dla nauczycieli ze specjalistami | XI |
6 | Ocena efektywności realizowanych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej (zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, terapia logopedyczna, zajęcia rozwijające uzdolnienia- kształcenie specjalne- wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania dziecka). | I i VI |
7 | Ustalenie potrzeb w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na przyszły rok. | VI |
Obszar VII.
Organizacja zajęć, warsztatów, konsultacji dla rodziców
Lp. | Wyszczególnienie | Termin |
1. | Organizacja porad i konsultacji dla rodziców ze specjalistami | wg potrzeb |
2. | Organizacja warsztatów wynikających ze zdiagnozowanych potrzeb rodziców | X diagnoza |
3. | „Jak nauczyć malucha dobrych manier?”- warsztaty dla rodziców | I/2019 |
4. | Organizacja zajęć otwartych dla rodziców z wykorzystaniem „Ścieżki edukacyjnej Misia Uszatka” | rok szkolny |
5. | Wędrująca księga przygód- „Mucha Frania” | rok szkolny |
6. | Spotkania rodzinne „Cztery pory roku” | 4 spotkania |
7. | Tworzenie z rodzicami zielników | rok szkolny |
8. | Zajęcia kreatywne dla dzieci i rodziców | II |
9. | Warsztaty plastyczne z rodzicami związane ze świętami | 4 spotkania |
10. | Tworzenie historyjek obrazkowych z rodzicami. | rok szkolny |
Obszar VIII.
Współpraca ze środowiskiem
Lp. | Wyszczególnienie | Termin |
1
|
Opracowanie i wdrożenie planu współpracy ze szkołą
(w tym badanie losów absolwentów) |
rok szkolny |
2
|
Hospicjum, Dom opieki
Współpraca ze SP-15 Współpraca z biblioteką Współpraca z Uniwersytetem Śląskim Współpraca z Biblioteką Pedagogiczną w Gliwicach Żorskie Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom Stowarzyszenie „Po prostu partner” |
wg planów
rok szkolny |
3 | Wymiana pocztówkowa | rok szkolny |
Obszar IX.
Tradycyjne uroczystości i spotkania
Lp. | Tematyka imprez | Termin |
1 | Nadanie nazw grupom | X/XI |
2 | Jesienne Spotkania Integracyjne z udziałem rodziców | IX |
3 | Ogólnopolski konkurs fotograficzny z cyklu „Oko obiektywu”
pt. „Emocje w obiektywie” |
X/XI |
4 | Akcja „Zielono w przedszkolu’ | XI |
5 | Miejski konkurs plastyczny, połączony z kiermaszem „Życzenia z serca płynące”. | XI |
6 | Spotkania przy choince | XII |
7 | Konkurs plastyczny dla pracowników żorskich przedszkoli | XII |
8 | Dzień Babci i Dziadka | 14-25.I. |
9 | Bal Karnawałowy | 1.II. |
10 | Międzyprzedszkolny Konkurs Plastyczny „Maska karnawałowa” | I |
11 | Urodziny Misia Uszatka- III Muzyczny Festiwal Piosenki | IV |
12 | Międzygrupowy konkurs „Szczypiorek do nieba, fasola jak trzeba” | III |
13 | Tydzień Twórczego Przedszkolaka | IV |
14 | Miejski konkurs plastyczny o tematyce ekologicznej | V-VI |
15 | Dzień Dziecka | VI |
16 | Zakończenie roku przedszkolnego | VI |